Gå direkt till innehåll.
Logotyp HKR
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
In English
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
  • Logga in
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
Ett hållbart arbetsliv i tid och rum
Utbildning
Forskning
Samverkan
Om oss
Ett hållbart arbetsliv i tid och rum
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
In English
Kursplan
Litteraturlista
Kontakt
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
In English
Logotyp HKR
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
Mer innehåll
  1. HKR
  2. Ett hållbart arbetsliv i tid och rum
  3. Kursplan
  1. HKR
  2. Ett hållbart arbetsliv i...
  3. Kursplan

Ett hållbart arbetsliv i tid och rum
7,5 hp

Versioner av kursplanen

Senaste version
Tidigare version (till 2024-11-25)
Tidigare version (till 2024-01-14)

Kurskod: PA1413

Beslut: Fastställd av Fakultetsnämnden för ekonomi 2022-05-25. Giltig från och med 2023-01-16.

Nivå: Grundnivå

Ämne/områdeskod: Arbetsliv, organisation, personalarbete (AOA)

Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området 100%

Huvudområde: Ej huvudområde.

VFU-andel: -

Engelsk titel: The (Hi)story of Sustainable Working Life

Diarienummer: U2022-242-1178

Allmänna uppgifter

Kursens ges som fristående kurs. Studieform: Distans utan sammankomster

Fördjupningsnivå

G1N Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Förkunskaps- och behörighetskrav


Grundläggande behörighet.

Syfte

Kursen syftar till att studenten ska utveckla grundläggande kunskaper om växelverkan mellan individ, arbetsorganisation och samhälle med huvudsaklig fokus på spänningen mellan människans resurser och organisationers anspråk.

Innehåll

Kursen behandlar arbetslivets trender och tendenser med särskild hänsyn till hur synen på relationen mellan människans resurser och organisationers och samhälleliga behov utvecklats. Utgångspunkt tas i de senaste årens diskussion om visionen om ett hållbart arbetsliv. I förgrunden står människans resurser och kursen ställer frågor kring möjligheten att kombinera personlig utveckling och hälsa med organisatoriska behov. I ett vidare idéhistoriskt perspektiv behandlas även arbetets samhälleliga och historiska funktion. Vad är arbete? Vem ska arbeta? Varför ska vi arbeta?

Kursen fokuserar även de skiftande idéer och värderingar som historiskt sett omgärdat arbetet, kunskaper som är viktiga för att kunna förstå och ta del i den debatt som förs om dagens arbetsliv och arbetsmarknadspolitik. Genom att ny teknik och nya arbetsformer växt fram under slutet av 1900-talet har gränsen mellan arbete och fritid - mellan samhällets, organisationens och människans intressen blivit otydlig, varför det är extra viktigt att diskutera vilka värden det är som står på spel.

Lärandemål

Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska studenten

  • kunna beskriva teorier och begrepp med relevans för hållbart arbetsliv (1)
  • kunna redogöra för arbetslivets förändringar ur ett längre historiskt och nutida perspektiv (2)
  • kunna identifiera olika sätt att hantera och balansera mänskliga och organisatoriska behov och resurser (3) 

Färdighet och förmåga
Etter genomgången kurs ska studenten

  • kunna skriftligt illustrera faktorer som är av betydelse för jämlikhet, jämställdhet och mångfald i arbetslivet (4)
  • kunna skriftligt illustrera och kommunicera hur människans roll i arbetslivet historiskt sett har förändrats och betraktats (5)
  • kunna skriftligt illustrera och kommunicera spänningen mellan människans resurser och organisationers anspråk: hur människans resurser både kan konsumeras men också återskapas samt utvecklas i arbetsprocessen (6)

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Etter genomgången kurs ska studenten

  • kunna, med utgångspunkt från kunskaper kring växelverkan mellan individ, arbetsorganisation och samhälle, analysera och värdera olika inom- samt interorganisatoriska relationer, principer och språkbilder till exempel utifrån makt- och genusperspektiv (7)
  • kunna utforma och värdera insatser avsedda att främja arbetsrelaterad hälsa och förebygga arbetsrelaterad ohälsa (8)

Genomförande

Kursen ges på distans. Föreläsningar och annat kursmaterial distribueras via högskolans lärplattform. Kursdeltagarna förväntas bidra skriftligt till de nätbaserade seminarierna och gruppövningarna i enlighet med instruktioner.

Examination – prov och former

På kursen som helhet används betygsgraderna Underkänd (U),
Godkänd (G) och Väl godkänd (VG)

Delprov l (2,5hp) Arbetsliv i förändring. Individuellt skriftliga hemtentamina samt skriftlig diskussionsuppgift i grupp innefattande 3-4 deluppgifter. Lärandemål 1, 2, 3 och 4 examineras. Betygsgraderna U och G tillämpas.

Delprov 2 (5hp) Hållbart arbetsliv. Individuell skriftlig hemtentamen. Lärandemål 5-8 examineras. Betygsgraderna U, G och VG tillämpas.

För betyget Godkänd på kursen krävs Godkänd i samtliga delprov. För betyget Väl godkänd på kursen krävs därutöver VG på delprov 2. Om studenten har en rekommendation från HKR om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, har examinator, eller den examinator utser, rätt att ge en anpassad examination eller låta studenten genomföra examinationen på ett alternativt sätt.

Högskolans regler för examination finns att läsa på www.hkr.se/student

Kursutvärdering

Kursutvärdering sker i enlighet med av Högskolans Kristianstad utfärdade riktlinjer.

Beslut

Fastställd av Fakultetsnämnden för ekonomi 2022-05-25. Giltig från och med 2023-01-16.

Revideringar

2024-11-26
Reviderad litteraturlista.
Revidering giltig från och med 2024-11-26.
2023-05-08
Revidering av kurslitteratur.
Revidering giltig från och med 2024-01-15.

Övergångsbestämmelser

Student antagen enligt denna kursplan äger rätt att examineras enligt densamma ett (1) år efter att kursplanen upphört att gälla, dvs. ersatts av en ny eller blivit nedlagd. Därefter examineras studenten i enlighet med vid examinationstillfället gällande kursplan. För student som inte har fullföljt kurs med godkänt resultat ett år efter att dess kursplan upphört att gälla kan inom ytterligare två år, efter prövning av examinator, ges möjlighet till förnyade examinationstillfällen i enlighet med sagda kursplan.

Litteratur

Litteraturlistan kan komma att revideras fram till 8 veckor före kursstart.

Kurslitteratur finns i viss omfattning att låna eller ladda ner på biblioteket. Talböcker för studenter med läsnedsättning finns sök- och nedladdningsbara i Legimus.

  • Allvin, Mikael, Aronsson, Gunnar, Hagström, Tom & Johansson, Gun (2011), Work Without Boundaries: Psychological Perspectives on the New Working Life. John Wiley & Sons (280 s).

  • Aronsson, Gunnar, Hellgren, Johnny, Isaksson, Kerstin, Johansson, Gun och Sverke, Magnus & Torbiörn, Ingmar (2012), Arbets- och organisationspsykologi : individ och organisation i samspel. Stockholm : Natur & Kultur (464 s). Läsanvisningar Urval av boken läses enligt läsanvisningar.

  • Ericsson, Ulf, Pettersson, Pär, Rydstedt, Leif & Ekelund, Elin (2019), Arbete, familjeliv och återhämtning : en explorativ studie om “tredje skiftet“. Arbetsmarknad & arbetsliv Anmärkning: 25 (3-4): pp. 89-107

  • Kira, Mari & Forslin, Jan (2008), Seeking regenerative work in the post-bureaucratic transition. Journal of Organizational Change Management, Vol 21, No 1 (15 s). Anmärkning: (PP 76-91)

  • Nilsson, Kerstin (2024), Designing Sustainable Working Lives and Environments. (334 s). Läsanvisningar Urval av boken läses enligt läsanvisningar. Anmärkning: Finns som open access på https://www.routledge.com/Designing-Sustainable-Working-Lives-and-Environments-Work-Health-and-Leadership-in-Theory-and-Practice/Nilsson/p/book/9781032590486?srsltid=AfmBOorgjZs7DUW19wsN_yhUibzVrFfjt4_dPf5g18yPTpp3xMpVSV5R

  • Winroth, Jan (2022), Organisationshälsa: en bok om ett hållbart arbetsliv. Lund: Studentlitteratur (298 s).

Vetenskapliga artiklar, rapporter och annan litteratur tillkommer om maximalt 100 sidor.

Kursperiod: v4 2025 - v13 2025
Studietakt: 50%
Studieform: Distans , 0 obligatoriska träffar
Ort: Internet
Språk: Svenska
Urval: Betyg/högskoleprov
Anmälningskod: HKR-09EL5
Anmälan senast: 2024-10-15

Stängd för anmälan

Senaste version
Tidigare version (till 2024-11-25)
Tidigare version (till 2024-01-14)
Kortadress: www.hkr.se/kpa1413

Dela

  • Länk, dela på e-post (öppnas i mail-program)
  • Länk, dela på LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Länk, dela på Facebook (öppnas i nytt fönster)
Dela

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
 
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025
  • LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Youtube (öppnas i nytt fönster)
  • Instagram (öppnas i nytt fönster)
  • Facebook (öppnas i nytt fönster)
Följ oss

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025